Cykla en liten runda. Ett begrepp som kan innefatta några kilometer eller som idag, drygt två mil. Min cykel, en gammal fyrväxlad crescent med cykelkorg, breda däck och kjolskydd har varit med om många mil med min stuntals alltför tunga kropp genom åren. Den är 16 år, och jag vill gärna ha en ny. Inte byta ut, utan som träningscykel. Min hoj duger perfekt som bycykel.
Landsväg, byvägar och lite offroad på slutet, blev dagens tur. Det är kyligt i luften när vi ger oss av. Lillkillen ska till skolan, vi har sällskap dit idag, innan jag ökar farten efter en hård kram. När jag kört en bit på 19, pausar jag några minuter på Anilla. Hade helt glömt. Astma. Kylan är lite oväntad för luftrören också. Jag cyklar andra hållet idag, Broby, Nöbbelöv, Knislinge, Emmislöv, Västraby. Av nyfikenhet cyklar jag förbi vår gata, mot Glimåkra, för att se om det finns en snikväg in i området. Men nej. Tillbaka igen. Jag hälsar på grannen, och hittar den lilla stigen in i skogen. Offroad. Det hade ingen landsvägcykel fixat. När jag kommit hem, börjar regnet. Det smattrar hemtrevligt på uterumstaket. 
Det är dags. 
Det är dags att tömma huset på kartonger. 




Comments (0)