Ja. Jag vet. Jag har sagt det förut.... jag är ALLDELES för bra på det här.
Jag tycker om att baka, och ger hellre lillkillen hembakt bröd än
köpebröd. Gärna med ekologiska ingredienser.

Fast det är ju inte sååå svårt. Egentligen. Knappast rocket science.
Det som krävs är tålamod och övning. Massor med övning. Låt misstagen
bli lärdomar, det är sällan oätligt även om det inte alltid blir så
vackert som man tänkt.

Grund:
1 pkt jäst
1/2L ljummen vätska (vatten, mjölk, äppeljuice t ex)
salt
ev fett (olja, smält smör)
sött (lite, då jäser det bättre)
mjöl, tills det inte klibbar så mkt

I dagens brödbak hade jag
1 pkt jäst
1/2 L ljummet vatten
salt
olivolja
1/2 dl nyposkalsmjöl
1 dl linfrön
lite mald brödkrydda
ett par dl lantbrödsmjöl
Rågsikt

Blanda jästen med vattnet så det löser sig.
Blanda i resten tills det blir nästan klibbfritt.
Låt jäsa i 30 min under bakduk.
Knåda degen några minuter.
Ös upp den på mjölad bänk, och dela degen i åtta delar.
Rulla, kavla/platta ut till runda kakor.
Nagga lite. Låt jäsa en stund till under bakduk.
Grädda i 200C tills de fått lite färg.
Låt svalna under bakduk.

Comments (0)