Ett brev utan avsändare.
Fick känslan av att det inte var ett reklambrev, mitt namn och adress
var skrivet för hand.

De senaste veckorna har jag helt förträngt min spända väntan på svaret
efter cellprovtagningen. Jag har haft cellförändringar i ett par
omgångar, och är lite som en friskförklarad cancerpatient. Är medveten
om att det kan komma tillbaka.
Jag har blivit remitterad till en ny gynekolog här i stan, av min
stockholmsgynekolog. Denna rara lilla människa, såg mej djupt i ögonen
och sa: Jag skickar dej ett brev när jag fått provresultatet. Oavsett
vad det visar. Så du slipper undra.

Provet visade inga förändringar, och viruset har äntligen försvunnit.
Tårar.
Och djupa andetag.
Fulgråter sällan.
Inte heller idag.

Så vad vill jag nu ha sagt med detta...
Ta dina prover i tid.
Har du fått ett virus som ger livmoderhalscancer, använd kondom (vid
sex med män, eller om du delar leksak) tills viruset har dött ut hos
er alla.
Annars utsätter du dej för återsmitta, och din/dina/deras partners för smitta.

Comments (0)