Ikväll kommer de fina vännerna som bor i Spånga. De har aldrig varit här, och jag är nyfiken på vad de tycker om vårt hus.
Det känns extra roligt att de sover kvar, vi är alltid välkomna hos dem när vi behöver sovplats i Sthlm.
Pajen är klar.
Frukostbullar är på gång, lillkillen cyklade iväg i blåsten och kom hem med linfrön och jäst. Ögonen lyste när han fick ja på sin fråga om det blev surdegsbröd.

Eftersom myrorna envisas med att bo i rabarbern, har jag plockat ett kilo extra.
Marmelad. Hoppas den blir god, tror jag gjort den förut.

1kg rabarber
10 dl socker
1 citron
3 msk ingefära (tog hälften, tog slut)

Skär rabarber i små bitar.
Dela citronen i klyftor och skär i tunna skivor.
Varva rabarber, citron, socker och ingefära och låt det safta sig. Gärna över natten.
Koka långsamt under lock tills rabarbern är mjuk.
Ta av locket och koka långsamt ihop marmeladen i ca 45 minuter.
Ta marmeladprov.
Ös upp på varma rena burkar.
Tillslut när marmeladen är kall.

Tror den blir löjligt god på brie eller stark hårdost.

Receptet jag utgått ifrån finns i en bok jag haft i snart 20 år, "Frukt & bär" från Semic.

Comments (0)