Jag har tittat på de där plattorna ett tag. De som stått lutade mot
uterummets baksida sedan i höstas. De låg runt hallonbuskarna då, men
jag möblerade om i grönsakslandet och nu var de över.
Funderade mera, lite på hur jobbigt det skulle bli att klippa
(o)gräset mellan pallkragarna. Att lägga småsten emellan fungerade
inte riktigt så bra som jag tänkt, det ligger mellan de främre
lådorna. Det funkar att stå på, men det växer ganska bra där.
När jag grävt ner första lådan, testade jag. En platta går preciiiis
ner! Mätte plattan, mätte längden, räknade plattor. Förra årets
pallkragar är precis 4,5 m brett. Dvs 9 plattor. Svisch liksom. Det
fanns 12, och 3 plattor fick plats mellan två av de bakre
pallkragarna. Mellan de sista har vi Berg-i-dagen, så där blir det
mera småsten.
Det där berget är en av anledningarna till pallkragsodlingen. En annan
är att slippa böja sig. Dessutom har vi gott om ogräs, det tar sig
inte lika lätt in i lådorna.
Var vi får tag på Småstenen?
Vi bor ganska nära Småland, rabatterna är fulla...
Idag har jag ont i kroppen, men det är det klart värt.
Det tog flera timmar, men jag är så nöjd.
Livsenergi.
Frisk luft.
Trädgård.

Comments (0)