I dagens DN kan man läsa en liten notis om hur bombatrapper åkt igenom flera av röntgenmaskinerna på Arlanda flygplats utanför Stockholm, utan att märkas. I alla utom en, på Terminal 4. Det är en arbetskamrat till mig, en av tusen, som läckt till tidningen. Läckt företagshemligheter till en av Sveriges största morgontidningar, och nyheten slås upp i både Expressen och Aftonbladet. Läckt komprementerande företagshemligheter, mitt i upphandlingens tidevarv. På TV4-nyheterna säger Swedavias presstalesman att det kommer nya röntgenapparater så småningom. Vi får väl se. Det är makalöst dålig tajming, nu när vi slåss mot företag som lägger sig under gränsen för vad som är möjligt. Det spekuleras mycket om vem det är som tjallat. Så mycket vet jag i alla fall. Det är inte sanktionerat av facket. Ordföranden pratade med journalisten, och försökt stoppa det som kallas "av allmänhetens intresse". Jag tror ingen med flygrädsla tackar för nyheten, dock. Det finns många tänkbara anledningar till de missade atrapperna, som utslitna medarbetare, oro för framtiden med tanke på ändrade arbetstider och omorganisationen. Alla ensamstående föräldrar som inte kan fixa barnpassning, där företaget kallsinnigt säger: "sök nytt jobb om det inte passar". Alla långvägsåkande som samåker, alla som tar bilen o kör långt varje arbetsdag bara ger upp... jag har fördelen att bo nära, tillräckligt nära för att kunna cykla. Färre timmar/pass innebär fler inställelser. Det sjuder under ytan. Folk är upprörda, arga. Det är bra att det märks, men jag personligen tycker det var fel sätt.

Comments (0)