Åbergs.
Vi for till Ystad, min mor och jag.
En utflykt vi definitivt kommer att göra om. Vädret var inte det bästa kanske, med halv storm, lite regn och en del sol emellanåt. Vi lät bli växthusen, ren självbevarelsedrift. Ändå kom vi hem med tre kassar var, mamma som egentligen inte behöver nåt, och jag som jobbar på odla...
I mina kassar finns två rabarber. Den ena heter Barbro. Det som var målet för resan, kom också med hem: potatislök. Lök som blir flera, precis som potatis. Ska bli kul att testa! Kryddor, som vit malört, en citrondoftande blank salvia, läkerudbeckia, och citrontimjan som kommer att stå i perenna kryddlandet fick också följa med.
Smulgubbar, har ni ätit det? Det fanns i både morfars trädgårdsland och på min gamla svärmors kolonilott. En blandning av smultron och jordgubbar, runda och söta.
Perennsvängen får lite nya perenner, tror att det blir bra. Jag ska köpa några fina pioner på rot på jobbet nästa vecka, ska markera ut plats för dem när jag grävt och lagt stenmur klart.
Hunden fick hänga med, för att Pixien skulle få sova ifred efter nattjobbet.

Efter en sväng på träningsbruket åkte jag till ett styrelsemöte. För att göra en segdragen historia kort: det ska inte, jag säger INTE!! behöva röstas om en scoutkår ska ha rödlistad fisk i sitt lotteri eller inte, på Valborg. BASTA!
Vi vann, 4 mot 3. Om inte scouter tänker på naturen och framtiden, kan vi ju lika bra lägga ner.

Comments (0)