Jag ansökte om att få vara med i ett viktnedgångsprojekt på Karolinska för typ 14 år sedan.
Jag kom inte med då, vilket var tur.
Jag var gravid med Emrik när projektet drog igång, och hade inte fått vara med.
Vi var väldigt många fler sökande än de kunde ta emot och de bestämde sig för att göra en studie till.
Vi delades in i tre grupper. Jag hamnade i den med både olika föreläsningar och kostförslag. De andra grupperna hade endast antingen eller.
Jag har fortfarande kontakt med A och F från min grupp.
Efteråt gruppträffarna fick vi som gått ner 10% erbjudande om att hjälpa till mera med forskningen och ta prover på allt från syremättnad, insulintolerans och blodprov, inkl donering av 5g fettceller genom biopsi i buken. För några veckor sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att göra om vissa prover, inklusive biopsin. Dels behöver de mer fettceller att forska på, dels ville de testa just mina och jämföra med de gamla, för att se om det är nån skillnad.
Det kom in åtm fyra personer i rummet för att uttrycka sin tacksamhet för att jag kom dit idag.
Jag fick frukost, en generös ersättning och tågresan betald.
Dessutom hann jag med lite systerhäng igårkväll.

De kommer förmodligen kontakta mig om tio år igen, för att fråga om jag kan tänka mig att dela med mig igen.

Jag tänker svara ja.

Comments (0)